Racuchy - czyli proste, szybkie i pulchne placuszki na słodko

Racuchy kojarzą mi się z dzieciństwem. Najlepsze racuszki robiła moja mama. Niestety, ani już nie pamiętam ich smaku, ani nie znam przepisu. Wiem tylko, że te placuszki moja mama robiła z zsiadłym mlekiem. Czas wrócić do tych beztroskich czasów i przygotować racuchy - na śniadanie lub na kolację. Idealnie pasuje do nich gorące kakao!



Przeczytałam cały internet, przewertowałam tony książek kucharskich, ale nie miałam odwagi spróbować, bo jeśli to nie to, to więcej nie wrócę do racuchów.
Ale, że dobra gospodyni tak szybko się nie poddaje, a smaki dzieciństwa coraz częściej goszczą na naszym stole podjęłam próbę - jedną! Zainspirował mnie przepis z mojej skarbnicy wiedzy kulinarnej. Bo mam książkę kucharską, w której szukam tych tradycyjnych, domowych przepisów i smaków dzieciństwa. Książka, która była w wielu domach i w niektórych jest nadal - czyli "KUCHNIA POLSKA" - moje wydanie jest z 1990 r.
Racuchy zrobione, zjedzone. Zrobione raz jeszcze i znów zjedzone. Kolejna próba - efekt taki sam! Aż się dziwię, że zdążyłam zdjęcia zrobić... Pyszne! Delicious! Mniam!

Racuchy to takie pulchne smażone placuszki z mąki, mleka, jajek i proszku do pieczenia, ale mogą być też robione na drożdżach. Cukru nie dodajemy, posypujemy tylko gotowe racuszki cukrem pudrem.
Do ciasta możemy dodać owoce - u nas są to jabłka lub dynia. Ale równie pyszne są same racuchy z nałożoną na wierch porcją domowego dżemu lub tylko posypane cukrem pudrem.
Zastanawiałam się, gdzie dostanę zsiadłe mleko... Było w Biedronce! Ale ostatnio nie trafiłam na nie. Spróbowałam inne kwaśne mleko - kefir! I muszę powiedzieć, że zamiast zsiadłego mleka spokojnie można używać kefir, jednak wtedy racuszki są mniej słodkie niż z zsiadłym mlekiem.


Racuchy z zsiadłego mleka lub kefiru z jabłkami

Składniki:


  • 400 g zsiadłego mleka lub kefiru
  • 2 jajka
  • 250-300 g mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • cukier puder do posypania

jeśli chcemy racuchy z owocami, to dodajemy :

  • 4-5 jabłek albo
  • szklanka startej dyni albo
  • 3-4 gruszki


Przygotowanie:

1. Jajka mieszamy z mlekiem, dodajemy przesianą mąkę i proszek do pieczenia.
2. Mieszamy całość na gładką, pulchną masę o konsystencji gęstej śmietany.
3. Do masy dodajemy pokrojone w kostkę jabłka, gruszki lub startą na dużych oczkach dynię. Mieszamy.

4. Nakładamy łyżką na gorący olej placuszki i smażymy z obu stron na złoty kolor.
5. Posypujemy racuszki cukrem pudrem. Idealne racuchy są puszyste, gorące i ale nie bardzo słodkie.
6. Smacznego!!!

8 komentarzy:

  1. o! ja też często smażę racuchy. ale moja dzieciarnia woli naleśniki :(

    OdpowiedzUsuń
  2. racuchy to moje i męża ulubione sobotnie śniadanko, dzieci wolą naleśniki :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Ekstra! Fajne i proste śniadanko :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam racuchy od dziecka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. GŁODNA SIĘ ZROBIŁAM...:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Odpowiedzi
    1. Nie robiłam z maślanką, ale wydaje mi się że powinny być równie dobre

      Usuń

Copyright © 2016 dobra gospodyni dom wesołym czyni , Blogger